Zdrowy wybór - makaron pełnoziarnisty

Zdrowy styl życia wydaje się być bardzo pracochłonny i zajmujący wiele czasu. Trzeba przecież wybierać i szukać zdrowych produktów żywnościowych i kosmetycznych. Trzeba czytać skład i podejmować trudne wybory. Otóż nie! Zawsze powtarzam, że z nową wiedzą jest tak, że sprawia nam kłopot na początku, a w miarę poznawania nowych zagadnień, staje się dla nas zwykłą informacją. W miarę zaś, jak wdrażamy w życie małymi kroczkami zdrowe nawyki, bardzo szybko stają się one naszą codziennością. Postaramy się przybliżyć Wam pewne informacje na temat składników i produktów. Będziemy się razem uczyli, bo dla nas to również jest niekończący się proces szukania nowych rozwiązań, jak zdrowo żyć!

W tym artykule tematem przewodnim będzie MAKARON. Poza klasycznym makaronem pszenicznym, który uważany jest za tuczący produkt żywnościowy, rozróżniamy makaron z pszenicy durum, oraz makaron pełnoziarnisty. Czym one się różnią? Przede wszystkim rodzajem mąki z jakiego zostały wykonane. Zasada jest prosta - im bardziej przetworzony i rafinowany produkt tym więcej traci substancji odżywczych, witamin i minerałów. Dlatego zarówno w temacie makaronów, jak i każdego innego produktu wybierajmy te nierafinowane i jak najmniej przetworzone. 

Wyróżniamy:
- makaron jajeczny - klasyczny, standardowy makaron z mąki pszennej miękkiej (typ 450, 500). Jego nazwa zawiera ilość jaj, jaką użyto przy produkcji na kilogram mąki. Warto również wiedzieć, że do takiej produkcji używa się jaj sproszkowanych, a nie świeżych.
- makaron z pszenicy durum - otrzymany z mąki semoliny uzyskanej z twardej pszenicy Triticum turgidum durum. W jej produkcji używa się również okrywy nasiennej kłosa, dlatego zawiera ona więcej witamin, składników mineralnych i błonnika, niż zwykła mąka pszenna.
- makaron z mąki pełnoziarnistej -  uzyskany z razowej mąki z wysokiego przemiału, czyli takiej w niewielkim stopniu przetworzonej i zawierającej najwięcej cennych składników. Może być z maki pszennej lub żytniej, ale zawsze zawiera dużo więcej witamin i soli mineralnych, niż klasyczny.
- inne makarony takie jak: makaron orkiszowy, jęczmienny, kukurydziany, ryżowy, sojowy, gryczany itp. 

Ze względu na zawartość składników odżywczych, jak i jego dość dobrą dostępność polecamy makaron pełnoziarnisty. 
Co cennego zawiera MAKARON PEŁNOZIARNISTY
Błonnik - włókno pokarmowe pochodzenia roślinnego, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego, gdyż wpływa na perystaltykę jelit, czyli swobodne przemieszczanie się pokarmu wzdłuż układu pokarmowego.
Kwas foliowy - wspomaga podział komórek, dlatego jest niezwykle ważny m.in. dla kobiet w ciąży.
Niacyna - pomaga zachować zdrowie skóry i błon śluzowych.
Cynk - odpowiada za mocne kości, gojenie się ran, oraz piękną skórę.
Żelazo - wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego, tworzenie się hemoglobiny i czerwonych krwinek.
Fosfor - wspomaga budowę kości, zębów, błon komórkowych.
Magnez - odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego. 

POLECAMY! 

Autor: K.J.